Els programes electorals amb els que els partits polítics concorren a unes eleccions són sempre un material d’innegable interès. Allò dit -i deixat escrit- en campanya conforma el sumatori de les propostes polítiques que, un cop al govern, la força vencedora desplega en la seva acció quotidiana. Per aquells que, malauradament, ens toca fer política des de l’oposició, els programes electorals ens són molt útils sempre que el governant pren decisions que estan, per dir-ho d’alguna manera, fora de programa. El cas del Bicing i Convergència i Unió n’és un bon exemple.
La darrera pujada de les tarifes –del 116% prevista pel 2013!- ha fet saltar totes les alarmes. Des del Grup Municipal Socialista ens hi hem oposat enèrgicament i hem demanat a l’alcalde Trias que faci marxa enrera. Considerem que amb aquest increment es fereix de mort el Bicing, impulsat pels socialistes quan governàvem i que en poc temps ha passat a ser un patrimoni de la nostra ciutat. Un patrimoni que, ara, cal defensar. És per això que demà, divendres 26 d’octubre, presento al Plenari municipal una proposició que insta al Govern municipal a retirar la proposta de tarifes del per l’any 2013.
La xarxa social, sempre atenta i sensible, expressa aquests dies el malestar que es viu entre la ciutadania. Un grup d’usuaris han decidit crear la plataforma @SalvemElBicing. Ens proposen pedalejar contra l’abús de la pujada i concentrar-nos aquest divendres a la plaça de Sant Jaume perquè demanar a Trias que faci marxa enrere en aquesta pujada. Els socialistes, no podia ser d’altre manera, ens hi apuntem! De fet, des del PSC de Barcelona també hem impulsat, des de que vàrem conèixer les intencions del govern municipal, la campanya #salvemelbicing.
“La bicicleta ha de deixar de ser un problema i ser part de la solució” ens va dir Trias en campanya electoral. En el programa de CiU s’hi pot llegir: “Volem aconseguir que la bicicleta sigui realment una alternativa al vehicle privat i complementària al transport públic, capaç d’atreure un públic molt ampli, tant des d’un punt de vista generacional com socioeconòmic o professional. Hem de socialitzar l’ús de la bicicleta”. Entre el reguitzell de mesures que ens proposava, però, ni rastre de les seves intencions de pujar aquest transport públic. I ni rastre de la intenció de Trias expressada pel seu regidor de Mobilitat: “Si et mous en bici per la ciutat és hora de comprar-te’n una”.
CiU no creu en el Bicing. Des de que governa Barcelona ha triplicat el seu preu. Dels 35€ que costava l’abonament anual de viatges il•limitats el 2011 hem passat als 97’5€ que Trias ens ha proposat per al 2013. I dic que ens ha proposat perquè no esmerçaré esforços en intentar que l’Ajuntament deixi sense efectes aquesta pujada.
Cal dir-ho clar: Trias és l’alcalde del transport privat. La seva aposta és tan legítima com equivocada. Ha fet gratuïta l’Àrea Verda, fet que ha comportat deixar d’ingressar 600.000€, que anaven destinats directament al Bicing; ha congelat per segon any l’impost de circulació de vehicles de tracció mecànica; s’ha inventat la nova Àrea Lila, on es podrà aparcar fins a 8 hores pagant només 5€… L’alcalde de les persones ha ferit de mort el Bicing. Ara ens toca a nosaltres, a vosaltres, defensar-lo. Ara ens toca deixar ben clar que no ens faran baixar del Bicing!